Hoe tevreden zijn de patiënten over hun opname in PZ?


Alle patiënten van PZ Bethaniënhuis die met ontslag gaan of getransfereerd worden naar een andere zorgeenheid, krijgen een ontslagenquête. In 2016 vulde 26 % van de patiënten de enquête in, goed voor 549 ingevulde vragenlijsten. De belangrijkste conclusies op een rijtje:  

  • 7,9/10 - Dit is de globale tevredenheidsscore van PZ Bethaniënhuis. Hiermee halen we dezelfde score als in 2015.  
  • 87 % - Wat patiënten het meest waarderen, is de respectvolle en vriendelijke manier waarop medewerkers met hen omgaan. Hiervoor krijgen de medewerkers een score van 87 %. Ook over de manier waarop ze onthaald worden bij hun opname, zijn patiënten bijzonder tevreden. Aandacht voor een goede bejegening zit in ons DNA en daar mogen we trots op zijn!  
  • 90 % van de patiënten ervaart een goede samenwerking binnen het behandelend team.  
  • 87,6 % van de patiënten zou bij een eventuele volgende opname opnieuw voor PZ Bethaniënhuis kiezen.  
  • 88,1 % van de patiënten zou ons ziekenhuis aanraden bij familie en vrienden.  
  • 16,8 % van de patiënten geeft aan dat ze niet voldoende kans hadden om de psychiater te spreken. Dit is de sterkste daling in tevredenheid volgens deze peiling. Ook de kansen om de maatschappelijk werker en de persoonlijk begeleider te spreken, dalen. PZ Bethaniënhuis zal verder onderzoeken wat de redenen zijn voor deze daling.
  • 18,7 % van de patiënten vindt dat familie en belangrijke naasten niet voldoende worden betrokken bij de behandeling. Momenteel loopt een project om familie meer te betrekken bij de behandeling, in samenwerking met het Familieplatform Geestelijke Gezondheid.
  • 18,6 % van de patiënten vindt dat er te weinig afwisseling is in het therapieprogramma, vooral tijdens vakantieperiodes of bij afwezigheid van therapeuten.